ایثار و شهادت؛ نمادهای بنیادین گفتمان انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار : 1400/02/01
کاربر ایجاد کننده : 2

انقلاب اسلامی ایران دارای ویژگی­های خاص و منحصر به فرد خود است. از جمله مولفه­های تاثیرگذار در انقلاب اسلامی می­توان به فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد.زمینه­های شکل­گیری ایثار و شهادت به عنوان یکی از ابعاد اصلی جهاد و مبارزه علیه باطل، به صدر اسلام و شاید همزمان با تولد اسلام بازگردد. اما این مفهوم در زمان­هایی بازتولید و بازسازی شده است. اگر ابتدای شکل­گیری آن را از زمان درخشش اسلام و جنگ­های پیامبر(ص) و بعد از آن جنگ­های حضرت علی(ع) بدانیم، نقطه اوج و تاریخیترین لحظات آن، عاشورای سال 61 هجری است که این مفهوم رسمیت یافت و نهادینه شد و بعد از آن در عاشورای هر سال، بستر استمرار آن فراهم گشت. از آن زمان به بعد، این گفتمان فرودی طولانی داشت ولی دوباره جرقه­هایی از آن در انقلاب مشروطیت روشن شد و پس از وقفه­ای نسبتاً طولانی، در نهایت در خرداد 1342 شمسی اوج گرفت. در نهایت انقلاب اسلامی با الگوگیری از مولفه­ها، نمادها و اسطوره­های عاشورایی آغاز شد و رشد کرد و به پیروزی رسید. این مفهوم بازتولید شد و تاکنون نیز ادامه یافته است. از اوایل قرن اخیر در ایران سه گفتمان گوناگون مطرح بوده و گروه­های اجتماعی را به سوی خود فرا می­خوانده است که عبارت بودند از: ناسیونالیسم، سوسیالیسم و اسلام که مبلغان آنها سعی می­کردند با نشان دادن جامعه مطلوب خود پیروان بیشتری را جلب کنند . با این همه، تنها گفتمان مسلط در جریان انقلاب، همان گفتمان اسلامی و شیعی بوده است. از عناصر و مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی می­توان به این موارد اشاره کرد:

  1. عقیده و ایمان و معنویت
  2. قدرت رهبری و نفوذ معنوی آن
  3. قیام یکپارچه مردم
  4. مراکز آگاهیبخش و پایگاه­ها و کانون­های اصلی نهضت و مبارزه (مساجد، حوزه­های علمیه و دانشگاه­ها)
  5. وحدت پیام و هماهنگی همه مراکز الهام­بخش انقلاب اسلامی
  6. مشخص بودن راه آینده از همان آغاز حرکت
  7. ایثار و شهادت
  8. پیشتاز بودن روحانیت مبارز
  9. نگاهی تازه به دنیا نمودن و آن را مقدمه سعادت جاودان اخروی قرار دادن
  10. حق انسان را برای دخالت در سرنوشت خویش به رسمیت شناختن و به او اعتماد کردن
  11. اصلاح و انقلاب روحی
  12. عدالت اجتماعی
  13. استقلال و آزادی
  14. توجه به مقام زن و ...

زهد و دنیاگریزی از خصوصیات برجسته امام(ره) محسوب می­شد، بنابراین طبیعی است که فرهنگ شهادت در گفتمان انقلابی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار رود و این از ویژگی­های ممتاز مکتب معمار بزرگ انقلاب بود که پیروان راستین و مریدان ایشان، شهادت را همچون جهاد به عنوان اصلی منفکناپذیر از انقلاب خود می­دانستند. مقصد و مقصود امام راحل، خدمت به مردم بود و این نکته را مکرر به ملت ایران اعلام می­کردند و میگفتند که «من خادم شما و خدمتگزار شما هستم». از آنجایی که مردم به صداقت گفته­های رهبر خویش ایمان و اعتماد داشتند، بنابراین آرمان و آرزوهای خود را در افکار، اندیشه­ها و سخنان امام خمینی­(ره) دیدند و پشت سر امام(ره) حرکت می­کردند که نتیجه این پیروی بی چون و چرا، پیروزی انقلاب اسلامی بود.  

 

واکاوی مفهوم ایثار و شهادت

ايثار از آن مفاهيمي است كه ابعاد گستردهاي را در بر ميگيرد. اين خصيصه والاي انساني در همه بخشهاي زندگي انسان حضور و بروز دارد. در ابعاد فردي و اجتماعي و بخشهاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، علمي، و... نمونههاي آن را فراوان ميتوان يافت. ايثار در لغت چنين آمده است: « ايثار، برگزيدن غرض ديگران را بر غرض خويش مقدم داشتن، منفعت غير را بر مصلحت خود مقدم داشتن، و اين كمال درجه سخاوت است. كرامت كردن، ايثارگري آن است كه ايثار ميكند يا آماده ايثار است». «ايثار برگزيدن و اختياركردن، اكرام نمودن و در اصطلاح اختياركردن غير است بر خود از روي قصد و نيت ». همچنین از منظری دیگر، عنایت به دو بعد مفهوم ایثار و شهادت قابل توجه است:

ایثار و مقاومت به عنوان دستاورد: وقتی از ایثار و شهادت به عنوان دستاورد یاد میشود، آنچه حاصل میآيد و عینیت مییابد، موردنظر قرار میگیرد. وجه دستاوردی به پدیدهای مشخص ارجاع میدهد كه ظهور یافته و در جهان بيرون قابل بازشناسي است. ممكن است کسی از آن بهرهمند شده باشد يا رخدادي باشد كه آثار خود را بعداً آشكار نمايد.

ایثار و مقاومت به عنوان فرایند: وقتی از ایثار و شهادت به عنوان فرایند یاد میشود، فعالیتی مورد نظر است که در زمان جریان دارد و با اعمال متعدد متوالي در ارتباط است. این وجه از مفهوم، کاری و اقدامی را آشکار میکند. ایثارگری و شهادتطلبی برای نشان دادن این بعد مناسبتر است. در اینجا، نوعی از بودن مطرح است و ویژگی شخصیتی محسوب میشود. اين ويژگي، پایانناپذیری را با خود دارد و جوشان و پویاست. در کار دائمی است و اینگونه از بودن است که دستاوردهایی را با خود به همراه دارد.

با وجود اين، ايثار و شهادت به عنوان دو مفهوم مجزا هم قابل طرح ميباشند. از اين منظر، نسبت ايثار و شهادت حائز توجه است؛ كه نسبت آنها طولي است.  ايثار، از حیث موضوعی دارای انواعی و از حیث مراتب دارای سطوحی است. ایثار دارای مواردي متنوع است، اما شهادت از یگانگی برخوردار است. شهادت، مرتبه عالی ایثار است، ولی از طرق(به دلایل) مختلفي حاصل ميشود. با این نوع نگاه به ایثار و شهادت، میتوان گفت که در بطن واژه ایثار، بیشتر مفهوم فرایندی و در بطن واژه شهادت، بیشتر مفهوم دستاوردی دیده میشود.

 

 منابع ایثار و شهادت در گفتمان انقلاب اسلامی

  1. قرآن

قرآن کریم به عنوان سندی با ویژگی«تبیانا لکل شیء» و هدایت­گر انسان به اعلی درجه تعالی، به بیان ویژگی­ها و ابعاد مختلف این فضیلت می­پردازد. لکن باید عنایت داشت که استعمال مفهوم ایثار در جای جای قرآن کریم یکسان نبوده و این مفهوم به دو صورت مستقیم و غیر­مستقیم القا می­شود.

  1. احادیث و روایات

مطابق نصوص روایی شیعه ایثار فعلی با مکرمت و فضیلت بسیار بالا است. بیان این رفعت شأن در کلام معصومان (ع) کاملاً مشهود است.

 

تولیدکنندگان فرهنگ ایثار و شهادت

 بدون شک امام خمینی(ره) اصلی­ترین شخصیت شکل­دهنده فرهنگ ایثار و شهادت است. تا قبل از ایشان، مفاهیم ایثار و شهادت مربوط به عصر پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار بود که از دسترس عامه مردم خارج بودند. امام این مفاهیم را امروزی کردند و در دسترس عموم قرار دادند. امام خمینی(ره) که خود عارفی وارسته بودند و در محراب عشق در طلب وصال یار، زندگی میکردند در باب شهید و شهادت مطالب ارزندهای فرمودند که از میان آنها میتوان گزیدهای را در باب شهادت و مقامات عرفانی آن ابراز داشت: «مرتبه شهادت از مراتب عالیه و کمالات نفسانیهای است که از اولیای خدا به ارث رسیده است. ما خاکیان محجوب یا افلاکیان چه دانیم که این «اتزارق عند رب الشهداء» چیست؟ چه بسا مقامی باشد که خاص مقربان درگاه او ـ جل و علا ـ و وارستگان از خود و ملک هستی باشد. پس مثل من وابسته به علایق وامانده از حقایق چه گویم و چه نویسم که خاموشی بهتر و شکستن قلم اولیتر است».

 

سرمایه اجتماعی و ایثار و شهادت

یکی از نظريه­هایی كه در زمينه تبیین فرهنگ ایثار و شهادت راهگشاست، نظرية سرماية اجتماعي است. مفهوم كليدي اين نظريه اعتماد و مشاركت و هنجارهاي معاملة متقابل است. تعامل بيشتر ميان افراد، باعث كسب اطلاعات بيشتر افراد ميشود و آن­ها انگيزه­هاي بيشتري براي اعتماد پيدا مي­كنند. به نظر می­رسد نظرية سرماية اجتماعي و متغيرهاي مرتبط با آن در تبيين ایثار قوت بسياري دارد.رابطۀ بین سرمایه اجتماعی و فرهنگ ایثار و شهادت، یک رابطه دوطرفه در جامعه است که یکدیگر را تقویت میکنند؛ افزایش ایثار در اجتماع باعث رشد سرمایه اجتماعی میشود و از طرف دیگر، تقویت سرمایه اجتماعی موجب افزایش فرهنگ ایثار در جامعه میگردد. مدل نظری استون و هوگس(2002) گرایش­ها و رفتارهای ایثارگرانه را به عنوان پیامدهای سرمایه اجتماعی در نظر می­گیرد.

0 نظر

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Captcha